Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

15. juli 2015

Hvilken Rhogogaster - med hentehår mv?

På fototur i dag ved Annebjerg plantage, Grenå syd, rodede jeg et stykke tid med en Gyvelbusk - som gav 4 arter, inden for 1 meter!

Da jeg troede, at nu var jeg færdig dér, faldt jeg pludselig over en Rhogogasterlarve, der vandrede rundt i Gyvelgrenene.

Men så vidt jeg ved lever ingen Rhogogaster - ja, måske slet ingen kendte bladhvepsearter på Gyvel (iflg Fauna bind 18)

Til gengæld er jeg faldet over en Rhogogaster art fra udlandet, nemlig Rhogogaster Genistae - og den ligner utrolig meget, hvis man skal tro siden:

Se linket her - og spol helt ned i bunden

www.gardensafari.net...sawflies

Desværre er der også et foto her, som påstår "Genistae"

- og den mangler tornvorterne, så vidt jeg kan se - Så, er det nu den samme eller er det 2 forskellige arter

www.flickr.com...4265023887

Har jeg simpelt hen fundet en ny bladhvepseart i DK, eller er der lidt snyd med i spillet - og "det viser sig at f.eks Viridis alligevel også kan leve på Gyvel"?

Jeg takker for ethvert kopklarende svar :-)

Data om larven:

Sad på Gyvel

Længde: 13 mm

Larven vandrede og vandrede, og lyset var ikke super, så det blev ikke til de HELT store portrætfotos osv.

mvh Kjeld


Foto: Kjeld Brem

De senest indberettede arter i Naturbasen: