Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

17. juli 2015

Hvilken bille fundet i krondyrlort?

Jeg har fundet en meget lille bille (1-1,5 mm) i noget krondyrlort herude i Mols Bjerge i sidste halvdel af april måned i år.

Når jeg nøgler den ender jeg ud i punkt 68 i Danmarks fauna 63. Umiddelbart synes jeg at Cryptophagidae passer bedst, mens de to slægter i Erotylidae er mindre gode.

Der er ret mange arter i Cryptophagidae, så jeg ved der er lang vej endnu, men efter at have brugt lang tid på den, vil jeg bare gerne høre om nogen ved, om jeg er på rette vej eller ej :)

Jeg har snakket med nogle stykker og ingen af os aner, hvor jeg skal hen ad med den. Hverken hvor jeg skal starte eller slutte.

Jeg har flere billeder, men de her er de bedste efter min mening...men jeg kan snildt tage fejl :)

Jeg har forsøgt at tage billeder af de kendetegn, jeg har været igennem, men der kan være mangler.

Beklager at billederne ikke er så gode, men jeg håber at de kan bruges stadig.


Foto: Maja Møholt

De senest indberettede arter i Naturbasen: