Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

19. juli 2015

Eng-brandbæger?

Jeg har brugt en del tid på en ca. 110 cm høj kurvblomst, som jeg har nøglet til at være Brandbæger, men blev så i tvivl da det ikke fremgår klart i DF, om brandbæger og eng-brandbæger har hhv. fjersnitdelte og dobbelt fjersnitdelte blade. Eksemplaret som jeg har kigget på, har nemlig tydeligt (og konsekvent) fjersnitdelte blade (kan bedst beskrives som "to gange fjersnitdelte"). Ved brug af slægtsnøglen er jeg nået frem til, at det overvejende sandsynligt er eng-brandbæger (stemmer med artsbeskrivelsen).

Ved yderligere tjek i felthåndbogen her på hjemmesiden, står der om eng-brandbæger, at den har 1-2 gange fjersnitdelte blade, men at der er store variationer i bladformen. Det stemmer med bladformen på min plante og det gør de øvrige signalementer også.

Alt det jeg har læst om eng-brandbæger passer altså med det eksemplar jeg har kigget på - på nær den "hvide hindekant" (DF) og så lader bladformen mig lidt tvivl tilbage: Alle blade på mit eksemplar er nemlig ens og 2-gange fjersnitdelte; de nedre blade er ikke lyreformede, som der står i DF''s artsbeskrivelse. Ydermere står der i familienøgle C for kurvblomster, punkt 9 s. 602, (som leder til punkt 10 med referencen til brandbæger) heller ikke noget om fjersnitdelte blade. Men der kan vel ikke være andre muligheder end eng-brandbæger - eller hvad?

Jeg antager, at der for nogle arter bare er så stor forskel i bladformen, at de let, for den utrænede, kan misforstås som værende forskellige arter. Og jeg har jo også selv erfaret, at beskrivelserne i Felthåndbogen og hos Fugleognatur, heller ikke omtaler bladenes form på samme måde.

Er der en derude som kan bekræfte mit fund og måske samtidig kommentere på bladformen hos eng-brandbæger?

De senest indberettede arter i Naturbasen: