Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

23. juli 2015

Hvilken Brumbasse og Hvilken Bille

Hej, for 2 ugers tid siden havde jeg for første gange en bille af en hvis størrelse indendørs sjovt nok var der en af samme slags igen 3 dage senere.

Havde håbet på at fange den og sætte dem udendørs, men de virkede til at forholde sig passive når der er lys, så endte med den alternative måde til at sætte dem ud.

Nogen der kan identificerer arten?

[URL=smg.photobucket.com...DSCN2571_zpschkjvr6o.jpg][IMG]img.photobucket.com...DSCN2571_zpschkjvr6o.jpg[/IMG][/URL]

Så I dag havde jeg for første gang en brumbasse indendørs, efter at havde søgt lidt tror jeg det har vejret en Jordhumle muligvis en dronning.(Husker ikke brumbasser som så store igen) Jeg skulle nok havde taget flere billeder af den især grundet den begrænset hjælp til målestok.

Kan det bekræftes om det er denne art og om det er en dronning?

[URL=smg.photobucket.com...DSCN2579_zpskcujxai9.jpg][IMG]img.photobucket.com...DSCN2579_zpskcujxai9.jpg[/IMG][/URL]

En grov estimering er at den var 2-2½ cm lang

fik rykket på lysestagen men har ca placeret den samme sted igen her med en bøjelig lineal:

img.photobucket.com...DSCN2582_zpsuzxczjrc.jpg

blot et billede til at se størrelsen af lysestagen

img.photobucket.com...DSCN2585_zpsadvjewru.jpg

(Taastrup juli 2015)


De senest indberettede arter i Naturbasen: