Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

28. juli 2015

Beskadigelse af elektronisk søger

På en biltur i Europa for en god uges tid siden lå mit medbragte kamera - et Fuji X-S1 løst på bagsædet (ikke i sin taske!!). Da jeg senere skulle benytte det, bemærker jeg, at der er opstået en skade i den elektroniske søger (ikke på skærmen bagpå, der jo også kan benyttes som "søger"). DDer ses ikke skade på billed-filerne.

Et sted i søgeren (rød pil på det andet foto i tråden her) er der en sort plet med en hvid ring udenom, mens der i nærheden på søgerskærmen er flere diffuse hvide pletter (markeret med blå pile...). Det ser ud som en permanent skade.

Jeg antager, at kameraet har ligget en kortere tid så solen - det var skyfrit (og forresten 27-30 graders varme (!)) - har skinnet ind gennem søgeren og brændt den lille skærm af på de omtalte pletter.

Er det en korrekt antagelse; og generelt noget man skal være påpasselig med - at udsætte et kamera for den brændende sol??

Mvh Lars Jørgen


Foto: Søgerbilledet...

De senest indberettede arter i Naturbasen: