Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

6. august 2015

Knirkende ådselgravere

Der var liv og glade dage, eller måske snarere død og glade dage, da jeg fandt en død muldvarp i Vaserne idag. En større samling skraldemænd var i fuld aktivitet - indtil flere rødbrystede ådselbiller, og mindst lige så mange ådselgravere. Men hvilke ådselgravere? De var ikke hjulbenede, så krumbenet er det ikke, men er det så skovådselgraver eller sortkøllet? Derom føler jeg mig på ingen måde sikker. De ser ud til at have sorte antennekøller, men er det nok? Og så var det jo iøvrigt ganske sjovt at opdage, at ådselgravere kan lave lyde - det anede jeg ikke. Da jeg puffede til en af dem for at få den til at trække hovedet op af den døde muldvarp, gav den sig aldeles omgående til at knirke, samtidig med, at den blæste bobler ud af bagenden. Desværre ikke under fotografisk mulige omstændigheder, men sjovt var det.

Lars Thomas


Foto: Lars Thomas

De senest indberettede arter i Naturbasen: