Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

9. august 2015

Skadet, deprimeret eller bare sær bille?

Billen her blev set d.8.8.2015 i min have i Malling, hvor den sad på taget af vores fuglefoderhus. Den var 4 mm lang. Efter min mening ser den uhyrlig ud: det, jeg troede var dens hoved, mangler øjne, og antenner synes at stikke ud nede fra undersiden af dyret et eller andet sted. Samtidig ser billen ud, som om den har været en tur under guillotinen, netop som denne fik driftsstop. :-P Så... måske er det "øjenløse hoved" i virkeligheden dyrets bryst/pronotum, og det rigtige hoved (som nogle antenner stikker ud fra) holdes i stedet bøjet helt ind under dyret?

Jeg så til billen et par timer efter, at jeg først var stødt på den, og da havde den flyttet sig måske 20 cm fra sin oprindelige plads, selv om den sad bomhamrende stille begge gange, så længe jeg stod og kiggede. Den er m.a.o. i stand til at bevæge sig og fejler muligvis intet. Det er måske snarere mig, der ikke er rigtigt klog, når jeg ikke engang kan hitte rede i anatomien hos dette dyr. Men det kan jeg ikke!

Jeg sender 2 billeder. Det første viser dyret ovenfra.

(fortsættes)


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: