Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

10. august 2015

Åh nej! Vel ikke Eupithecia dodoneata?

Denne blev set om natten d.10.8.2015 ved mit hjem i Malling. Der forekom mig at være noget vagt bekendt ved den.

Jeg har søgt her på F&N under slægten Eupithecia, og da jeg endelig syntes, jeg fandt et match, var det - et af mine egne fotos fra 2013, bestemt som Eupithecia dodoneata. For nogle uger siden blev bestemmelsen af netop dette foto diskuteret i en af mine tråde (som er slemt ordrig, men meget interesserede kan www.fugleognatur.dk...show_message Det hævdedes dér af de sommerfuglekyndige, at det trods kvalitetssikring måtte dreje sig om en fejlbestemmelse dengang i 2013, for fundtidspunktet (allersidst i juli) passede meget dårligt med artens normale flyvetid. Ikke desto mindre erklærede Benny Steen Larsen, som havde foretaget bestemmelsen dengang, nu i den nye tråd forleden, at han efter at have genset 2013-fotoet faktisk står ved sin bestemmelse, selv om det er "helt underligt".

Nu skriver vi så d.10.august, og jeg synes, jeg lige har set dyret igen (eller dets barnebarn ;-)). Det bliver det sikkert ikke bedre af!

Nu er jeg godt nok mere end almindeligt spændt på, hvad sagkundskaben har at sige om dyret på billedet herunder!

Vh Elisabeth



Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: