Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

15. august 2015

Sejlblad er det vist ikke...

Jeg indtastede en skærmplante med foto fra lokaliteten. Det irriterede mig lidt, at der var rigtig mange skærmplanter på stedet, men ingen sås indtastet på Fugle og Natur.

Jeg skød fra hoften i kommentarfeltet med supplerende oplysninger. ''Mange planter på mere end 150 cm høje. Alle med fødderne i vand, og spørgsmålet er det Baldrian?''

Mine supplerende oplysninger er ikke synlige længere, så min gengivelse er ikke ordret, men rimelig præcis.

www.fugleognatur.dk/Indtastobs...

Svaret jeg fik chokerede mig noget, nemlig sejlblad, der er normalt er krybende og 30-50 cm høj og normalt står tørt på grøftekanter uden fødderne i vand. Nu kender jeg tilfældigvis sejlblad med dens meget karakteristiske blade, så jeg mener ikke bestemmelsen er korrekt. (Efter at have været i bogen er min opfattelse ikke ændret).

Derfor kan misforståelsen rettes hurtigt. Det er ikke den der besvarer jeg ude efter her, men kvaliteten af hjælpe værktøjet. Da det er min observation, så burde det være mig, der endelig godkendte den fx. med et flueben før den blev en del af Fugle og Natur.

Jeg er udmærket klar over, at fejlen sikkert vil blive fundet ved kvalitetssikring, måske i morgen, måske om nogen år.

Det nemmeste for mig er i øvrigt at slette observationen, men så udstilles denne åbenbare svaghed i systemet ikke.

Endelig er der nogen i øvrigt nogen, der kan give planten rette navn?

Mvh/Steen



Foto: Steen Højmark-Jensen

De senest indberettede arter i Naturbasen: