Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

16. august 2015

Hvilken fugl synger om natten?

Hej.

Jeg bor ved Præstø fjord med en have, som går ned til Tubæk å. Her er et rigt fugleliv. Vi har rørskov i haven og fugtig buskads ved åen samt gamle træer. Kun 500 meter væk ligger selve fjorden.

I sommerperioden er der en fugl, som synger i natten. Det er ikke nogen køn sang - det lyder lidt som en vibe, men alligevel ikke helt.

Jeg er meget dårlig til at beskrive fuglesang! Jeg skal dog forsøge. Det er nogle lange "kald", der gentages. "Duiiit - duuiit" eller noget i den stil. Jeg har endnu ikke fået optaget det, selvom det ellers lyder højt nok!

Nogle gange er der flere fugle, så lyder det som om, de kommer op at slås - der bliver i hvert fald en vild vokalisering derude og der kommer mange andre lyde end "kaldene".

I går fik jeg set dem lette i tusmørket. De så mellemstore ud - som duer.

Jeg er dog virkelig amatør på fugleområdet, så min beskrivelse her er meget usikker. Jeg har brugt en times tid på at sidde og lytte til fuglestemmer, men har endnu ikke fundet én, der lyder som "min" nattefugl.

De synger ofte og på alle tider af natten - er dog tavse om dagen. Jeg håber at min vaklende beskrivelse er nok til at bestemme dem - nu er det 2. sommer, jeg undrer mig over, hvilken fugl det er, der altid bryder nattens stilhed.

Mvh

Heidi

De senest indberettede arter i Naturbasen: