Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

17. august 2015

Hvilken Xylota?

Jeg så denne Xylota i haven i dag, farende rundt på blade af vild hindbær i solskin under blomstrende sommerfuglebusk, den havde gylden bagkropsspids og var ca 1 cm lang og ikke samarbejdsvillig og efter 2 halvdårlige fotos forsvandt den, selv om jeg holdt øje med området over adskillige timer. I starten troede det var en meget lille X. sylvarum, men benene var meget lyse, og på det ene foto ses der at være lyse partier på 2.- 4.tergit.

Skinnebenene er gule på 2. foto, spidserne på de sorte for – og mellemlår er gule, men det er en umulig vinkel, billedet er taget fra, for oppefra overses mørke partier på skinnebenene meget let.

Kan der ses noget på disse fotos, der kan afgøre, om det skulle være X. xanthocnema, – selv tør jeg ikke afgøre det.

Mvh Ruth


Foto: Ruth Ahlburg

De senest indberettede arter i Naturbasen: