Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

18. august 2015

Myreveksel og andre spørgsmål

Jeg har tit set dyreveksler i skoven, men i dag har jeg set en myreveksel, hvis det da hedder sådan.

På en skovvej i Bevtoft Plantage så jeg et ca. 10 cm bredt bælte af skovmyrer tværs af skovvejen.

De havde lavet en sti i ukrudtet mellem de to hjulspor på skovvejen.

Selv i hjulsporene, hvor stien ikke var afgrænset af ukrudt, var bæltet af skovmyrer ikke bredere end 10 cm.

Bæltet af myrer forsvandt i græsset på begge sider af skovvejen. Jeg havde hund med, så jeg gik ikke ind på den anden side af græsrabatten for at se hvor bæltet af myrer gik hen.

Der var ingen synlig myretue i nærheden.

Der var granskov på begge sider af skovvejen, så skovbunden var dækket af grannåle.

På det første foto kan man med lidt god vilje godt se at vekslen går i en blød bue mellem de to hjulspor.

Den hvide pil angiver hvor omtrent foto 2 er taget.

Spørgsmål 1:

Har myrerne selv lavet stien i ukrudtet mellem de to hjulspor?

Spørgsmål 2:

Jeg lagde mærke til at nogle af myrerne ikke bevægede sig frem eller tilbage, men blev i samme område, hvor checkede de fleste andre myrer, når disse gik forbi.

Var det en slags toldere, eller skulle de kontrollere at ingen fremmede myrer benyttede sig af deres anlagte vej?

Det så ud som om de skulle sørge for at ingen myrer forlod den banede vej.

Spørgsmål 3:

Hvor langt væk fra tuen kan en sådan myremotorvej eller myreveksel gå?

Jeg spørger fordi jeg som nævnt ikke så nogen synlig myretue i nærheden.



Foto: Steen Lystsmose

De senest indberettede arter i Naturbasen: