Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

21. august 2015

Danske Dodder-arter

Når man færdes i det danske landskab er planteslægten Dodder (Camelina) ikke én, man støder på hvert år. I det syd-, midt- og vestsjællandske, hvor jeg har færdedes gennem hele mit botaniske liv, er jeg stødt på Dodder-arter tre steder ved toppen af kystskrænter på Nekselø, Røsnæs og Asnæs. Bestanden på Nekselø er måske den samme bestand, som Tyge W. Böcher angiver fra øen i 1945, - under alle omstændigheder har jeg genfundet bestandene på Røsnæs og Nekselø med ti-årige mellemrum, så der er i hvert fald visse steder tale om Dodder-bestande, som på sin vis er mere eller mindre naturaliserede.

Mit feltkendskab til denne planteslægt er ikke så stort, at jeg med nogen sikkerhed kan opstille en bestemmelsesnøgle til de Dodder-arter, der forekommer i Danmark.

De forskelige floraer, jeg er i besiddelse af, har både forskellige og sammenfaldende nøglekaraktertræk, som har gjort det muligt for mig at efterbestemme de Dodder-arter, der ligger i mit herbarium.

Til bestemmelsen har jeg anvendt skemaet nedenfor, der er baseret på de floraer, som er angivet under skemaet.

I denne tråd: www.fugleognatur.dk...show_message kan man se, hvorledes jeg har anvendt en forløber til dette skema.

Hvis nogen har tid, lyst og mulighed for at besøge et af Danmarks større herbarier og får tilladelse til at gennemgå alle herbariets doddere, vil det formentlig være muligt at lave en opdateret bestemmelsesnøgle i forhold til den sidste, der optræder i en dansk flora: Raunkiær: Dansk Ekskursionsflora fra 1950.

Skulle man støde på en Dodder-art derude, så giver skemaet her en god ide om, hvilke karaktertræk ved planten, man skal bide mærke i ved artsbestemmelsen.

- - - - -

Ønsker man at finde/genfinde Dodder er skrænttoppe et godt sted at søge. Udover ovennævnte lokaliteter, og hvad man kan finde angivet på fugleognatur, så kan man også søge efter Dodder følgende steder, der er angivet i C.O.Egede-Jensens TBU-arkiv (fundene stammer fra årene 1954-1960):

Småskulpet Dodder (Camelina microcarpa): Glænø, nær Hagbards Høj og Næsby Strand i distrikt 41, samt Lellinge og grusgrav ved Gammel Kværkeby i distrikt 40.

Sæd-Dodder (Camelina sativa): Vesterhave v. Karrebæksminde i distrikt 41.



Foto: John Holst

De senest indberettede arter i Naturbasen: