Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

22. august 2015

Om de indsamlede belæg til Atlas Flora Danica

Jeg starter denne tråd, da jeg ikke vil afspore en anden tråd, hvor indlæggene #37 og #47 får mig til at tænke: Hvad i alverden …? - www.fugleognatur.dk...show_message

- - - - - -

Jeg tænker:

1. AFD-projektet er kørt under Dansk Botanisk Forenings hat.

2. Botanisk Forening er uomtvisteligt blandt andet interesseret i at fremme botanikken i Danmark og vores indsigt i denne.

3. At bortkaste/destruere de belæg, der er indsamlet til AFD, fremmer ikke just vores indsigt i botanikken i Danmark, - tværtimod!

4. Jeg har - indtil jeg læste ovennævnte tråd - haft den antagelse, at AFDs belægsmateriale skal indgå i Dansk Herbarium, når AFD-projektet er afsluttet.

5. Dette link: botanik.snm.ku.dk... bekræfter min antagelse. Lad mig citere de afsluttende linjer fra linket, som er skrevet af Dansk Herbariums kurator Henrik Ærenlund Pedersen: En ny undersøgelse af de danske planters udbredelse finder sted i øjeblikket (Atlas Flora Danica) med sekretariat på museet.

Herbariet har et langvarigt samarbejde med Botanisk Forening.


6. Den logiske fortsættelse af ovenstående punkter går således kun i én retning: de indsamlede belæg til AFD vil med tiden indgå i Dansk Herbarium.

- - - - - -

Kan nogen med indsigt fortælle mig, hvor jeg fejler i min tankerække?

Mystificeret hilsen

John


De senest indberettede arter i Naturbasen: