Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

22. august 2015

Bleg kantarel ?

Jeg blev kaldt ud til nogle bekendte for at se på deres kantarel høst. I mellem de mange Alm. kantareller lå der to meget lyse kantareller, dog med lidt gult i kanten og midt på hatten. Jeg vedhæfter - desværre - et par snittede, afklædte og næsten klinisk rengjorte eks. af hver svamp. Jeg tror den gule farve på de blege eks. skyldes de fh.vis mange timer de har ligget på køkkenbordet. Resten af kantarellen er flødefarvet. Duft og smag synes ens hos begge eks.

Kantarellerne er fundet i plantage med primært nåletræer på sandjord -men birk, bøg, eg m.v. kan forekomme i klynger hist og pist.

Kan kantarellen bestemmes ud fra disse sparsomme oplysninger samt de vedhæftede nøgenbilleder? Hvis den skal under mikroskop, er der så tydelig forskel på de 2 svampes sporer?

Med håb.

Venligst.

-Torben, Fanø



Foto: Torben Breckling

De senest indberettede arter i Naturbasen: