Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

16. oktober 2007

Stor skrigeørn?

Lørdag morgen stod jeg op før solen for at prøve mit nybyggede skjul med udsigt over enge ved Stevns Ådal. Fra de første stråler til ud på formiddagen var der livlig aktivitet, især af musvåger, en fjeldvåge og nogle mellemstore rovfugle. Jeg havde været opmærksom på en mørk skygge i et træ, og på et tidspunkt lettede den, og satte sig ved 2 musvåger på den sjappede eng. Den var meget større end musvågerne, og ved første øjekast helt sort med gulligt næb. Den havde hvide bukser, og en stolt statur og kraftfuld gang. Den småskændtes lidt med musvågerne, som den uden problemer kunne sætte på plads. Efter en tid fløj den op i et træ, hvor den hurtigt blev møde med en skinangreb fra en mellemstor rovfugl (blå kærhøg?). Den sorte rovfugl lettede, og skræmte let den anden fugl væk.

Kan der være tale om Stor skrigeørn?

Der er ingen fotos, men det kommer der næste gang, for da jeg sad og nød synet, svor jeg at købe fotoudstyr, uanset at jeg ikke har råd ...

De senest indberettede arter i Naturbasen: