Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

23. august 2015

Adfærd blandt råger

Jeg har et spørgsmål efter at have observeret følgende hjemme i min have.

I toppen af et stort bøgetræ opdagede jeg en dag en død råge hængende i træet. Med en kikkert opdagede jeg den havde fået noget snor viklet om dens ben og dette snor har så gjort,at den efter et ophold i trætoppen kom til at hænge fast og senere død.

Her er det mine observationer kommer ind:

1. Dagen efter jeg havde opdaget den døde fugl, så jeg to

artsfæller sidde og kikke ind på den døde fugl og sige som råger nu engang gør. Men det virkede alligevel underligt om de sørgede om en død artsfælle eller den simpelt hen bare fik skæld ud.

2. Et par dage senere kom en større flok råger, som normalt kan sætte sig i mit træ og hvile inden de drager videre. Der er ingen der bor i mine træer. Men denne og efterfølgende flokke turde ikke sætte sig i træet på grund af den døde artsfælle. De fløjl skiftevis tæt forbi den døde fugl og skældte ud eller hvad de nu sagde. Det gjorde de et par gange medens de fløj rundt om den døde fugl uden at sætte sig i træet.

Det jeg gerne vil have svar på er hvad denne adfærd kan betyde? Kan en fugl sørge over død artsfælle eller er de bare mange for den døde fugl og forsøger at jage den væk?.


De senest indberettede arter i Naturbasen: