Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

26. august 2015

Svirreflue fra Randers-egnen?

Nu gik det lige så fint med at nøgle, men det kræver jo gode billeder (det blæste en del og jeg havde ikke fået "støtteben" med til hovedlandet). Det er desværre ikke helt tilfældet her, så nu håber jeg at nogen med mere erfaring kan se noget som jeg overser.

Jeg er nået til punktet, hvor korte øjenhår betyder Melangyna, mens ingen øjenhår så er er Melanostoma eller Platycheirus (kunne også være Xanthandrus comtus, men den tror jeg ikke er i spil her). Det ser umiddelbart ikke ud til, at der er øjenhår, men billederne er ikke gode nok, til at afgøre det.

Melanostoma udelukkes, da pletterne på bagkroppen på hunnerne ikke ligner min flue.

Hos hverken Melangyna og Platycheirus kan jeg komme helt i mål. Når jeg her fulgt et spor, og tror nu må den være der, så har flue mere sorte ben end den på billedet.

Det er ikke de nemmeste arter, så det er ok, hvis jeg bare må ud få nogen bedre billeder.

Set i Lem ved Randers den 16. august 2015.

Venlig hilsen

Jan


Foto: Jan Pedersen

De senest indberettede arter i Naturbasen: