Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

27. august 2015

Hvilken lille livsnyder-bi?

D.26.8.2015 mødte jeg i min have i Malling hele to eksemplarer af en art lille bi, som jeg godt gad kende identiteten af. Bien virker meget lille og tynd, jeg vil anslå dens kropslængde til at være ca. 6 mm. Det individ, som jeg viede mest opmærksomhed af de to, er det, som der vises billeder af i det følgende. Det er en han (13 antenneled). Efter at have fourageret lidt i en af mine storkenæb satte han sig hyggeligt til rette med rumpen nede i bunden af blomsten og lænede sig efterhånden tilbage og anbragte sig med de forreste to benpar mageligt strakt ud til siderne som støtte, meget som et menneske, der sidder tilbagelænet i en sofa med armene hvilende hen langs ryglænet. Det så ret sjovt og meget lidt bi-agtigt ud. I denne position udførte han lidt personlig soignering af antenner o.lign. og så iøvrigt ud til at slappe godt af.

Jeg gør mig ikke de store forhåbninger om at kunne få identificeret sådan en lille fyr, når jeg ovenikøbet ikke har ordentlige billeder af bagkroppen. Men jeg forsøger alligevel, det skal jo prøves. Der kommer 4 billeder ialt. Først et, hvor man så nogenlunde ser hele dyret.

(fortsættes)


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: