Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

19. oktober 2007

Femhannet pil? (3 billeder)

På denne tråd www.fugleognatur.dk...show_message

kom vi langt omkring i pilens verden. Det jeg heftede mig ved, var at Søren Tolsgaard nævnte, at man med sikkerhed kunne bestemme Femhannet pil i september, fordi den sendte masser af frø afsted. Den er samtidig vært for en sjælden tæge :-)

Her er, hvad han skrev:

"Hej Pilefolk! - Jeg mener også, at det er S. pentandra. Den har jeg nemlig et særligt forhold til, idet der lever en ret sjælden løvtæge på den, Pile-løvtæge Elasmostethus brevis<>i>. Dennes nære slægtning, Alm. løvtæge, lever derimod på birk samt af og til på andre pilearter.

Derfor har jeg ofte støvet rundt efter femhannet pil og er kommet til den opfattelse, at den næsten udelukkende er her som en slags relikt i visse af vore moser. Den blomstrer jo ret sent, og omkring september står der ofte kaskader af frøuld omkring træerne, så da er de lettest at finde, ofte står de nemlig langt ude på våd bund, hvor man ikke lige har lyst til at gå ud, medmindre der er bid.

Pileløvtægen er en ret nordlig art, kendt fra Skandinavien, Baltikum og Rusland, men ikke syd for Danmark. Den samme tendens gælder vistnok Femhannet pil, som stort set mangler i det tyske lavland, men dog dukker op igen i Alperne. Hvilket altsammen bestyrker tanken om disse arter og deres biotop som en slags kulderelikt.
"

Citat slut

Nu har jeg fundet sådan en kæmpestor pil et helt andet sted uden for mit eget område, hvor den står ud til en gangsti. Den er svær at nå op til, men det kan lade sig gøre. Jeg har forsøgt at fotografere den, men det var svært, for jeg kunne kun få en grå himmel som baggrund den dag.

Men jeg lægger dem ind her, og så venter jeg spændt på svaret. For hvis det er Femhannet pil, så har jeg jo mulighed for at lede efter den sjældne Pile-løvtæge :-)

Hole skov, 09-10-07

Venlig hilsen Anni



Foto: Anni Lene Nielsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: