Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

8. september 2015

En kun svagt skimtet snudebille!

Idag, d,8.9.2015, opdagede jeg under insekt-fotopatrulje i min have i Malling en snudebille, som kravlede rundt på indersiden af taget til vores redskabsskur. Skuret har tag af bølgeplast (hvis det er den korrekte betegnelse?), dvs. det er i princippet farveløst og gennemsigtigt, men reelt ser alting meget mælket og sløret ud igennem det.

Snudebillen var skønsmæssigt OMKRING 4 mm lang (uden snuden). Det forekom umiddelbart som ret halsløs gerning at ville fotografere den igennem det snaskede plast, men jeg prøvede alligevel. Og selv om billederne ser herrens ud, synes jeg faktisk, man på dem aner et dyr, som forekommer ret særpræget/karakteristisk, og som derfor måske alligevel vil kunne bestemmes - hvis man kan sine snudebiller (hvad jeg jo ikke kan :-S), og iøvrigt ikke har noget imod en lille udfordring ;-).

Jeg sender 3 billeder. På det første ses et dyr med en ret markant, flerfarvet tegning på dækvinger og bryst, og en snude, der ser ud til at være fortykket ud mod spidsen.

(fortsættes)


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: