Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

22. oktober 2007

Eg og ask: Løvspring og løvfald

På en tråd om fænologi 07 (se linket nederst) var der en del snak om ask og eg og om, hvordan sommeren blev alt efter, hvilket træ, der først sprang ud.

Det afstedkom, at jeg har holdt mere øje med de to træer i år.

Så jeg har undret mig over følgende:

Egen sprang ud længe før asken. Derefter gik der næsten en måned, før de sidste asketræer havde blade på.

Så skulle man jo formode, at Egen også ville smide bladene først. Men det er ikke tilfældet. Stort set står asketræerne nøgne allerede, mens Egen stadig har masser af blade på.

Spørgsmålet er nu: Hvorfor har de to træer så stor forskel i tid med blade på? :-)

(P.S. Lige et sidespring :-): Tråden jeg linker til handler om forårets komme, og jeg kom til at læse den igennem igen. Den er alenlang, men så dejlig med forårsbebudere i lange baner. Så hvis du trænger til lidt opmuntring, så læs med her)

www.fugleognatur.dk...show_message

Venlig hilsen Anni

De senest indberettede arter i Naturbasen: