Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

13. september 2015

en fjer fra...?

....50 meter fra huset, nede bag ved laden og tæt op ad et hegn, havde en ringdue mødt sin skæbne. I græsset var der tre pletter med fjer med ca 3-5 meters mellemrum. Jeg tænkte, en spurvehøg nok havde slået duen. Det kunne passe med, høgen havde haft besvær med at holde duen fast og kampen derfor havde "flyttet sig lidt rundt". På "det sidste sted" / der hvor der lå flest fjer, kunne man se, at svingfjerene var blvet revet ud....Jeg tænker ikke lige umiddelbart, en spurvehøg ville have kræfter til at hive svingfjerene ud. Og hvorfor skulle den gøre det ? Ville en spurvehøg ikke spise kødet fra duen på stedet. Hvorfor skulle den gide plukke svingfjerene af. Det ville vel kun en duehøg gide, hvis den skulle ud at flyve med byttet ? Så undersøgte jeg græsset omkring drabsscenen på Sherlock Holmes`sk vis med enden i vejret og fandt...en høgefjer (tror jeg da)

..Den må være blevet tabt i kampens hede. Udstrakt er fjeren 8,5 cm lang. Umiddelbart synes jeg den virker LIDT stor for en spurvehøg. På den anden side ved jeg jo også, jeg har det med at "skyde under målet" når det kommer til at vurdere fugles fjerstørrelse (jævnfør tidligere tråde)

Jeg har både set spurvehøg og duehøg på grunden, selvom en spurvehøg bag laden lyder mere sandsynlig, end en duehøg...Der er i øvrigt også ofte besøg af ræve,ildere,musvåger osv

Mvh Ole

NB: på første billede kan man se "et lille bi-dun"



Foto: ole sørensen

De senest indberettede arter i Naturbasen: