Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

20. september 2015

Kan almindelig Engelsød vokse næringrigt?

Da jeg bestemte materiale af Engesød for Atlas Flora Danica var der et uløst problem. Ikke forvildede havearter eller sorter. Heller ikke de ofte usikkert bestemmelige sterile hybrider imellem vores to gode arter af slægten.

Men en lille tilsyneladende almindelig Almnindelig Engelsød, der voksede kystnært på eller ved stenede strandvolde. Gerne i de vestlige Limfjordsegen og gerne påvirket af både kalk og salt.

Dette passer dårligt med kårkravene for begge vore vilde arter. Planterne så ud som forholdsvis små udgaver af Alm. Engelsød, men havde lidt for få annulusceller i hvert sporehus. Som dog slet ikke havde facon som sporehusene hos Storbladet Engelsød. Og som heller ikke havde dårlige sporer ligesom den almindelige artshybrid.

Nu har jeg selv fundet sådan en bestand på Sjællands Odde. www.fugleognatur.dk/gallery... Og jeg ved ikke, hvad det er. Ved nogen bedre?

En kalkstrandsunderart af Polypodium vulgare passer ikke med noget af den litteratur, jeg har kunnet opstøve. Der var kun ganske få belæg. Og jeg ignorerede den i AFD-sammenhæng. Den blev kaldt for Polypodium vulgare.

Der eksisterer vel næppe en ubeskrevet dansk underart af Alm. Engelsød? Men her er den alligevel:


Foto: Kystnær Alm. Engelsød på kalk, den 15. juni 1215

De senest indberettede arter i Naturbasen: