Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

24. september 2015

En pinlig snudebille-brøler?

Med rædsel har jeg lige opdaget, at en hel række observationer, som jeg i den senere tid har indtastet som Apion subulatum, formentlig er helt forkerte, og at det nok i virkeligheden drejer sig om Apion craccae. Mine fotos kan under eet findes her www.fugleognatur.dk/gallery... Der er 6 ialt, de findes indenfor de øverste to rækker af billeder.

Hele miseren stammer fra denne bestemmelsestråd www.fugleognatur.dk...show_message, hvor subulatums snude i svaret beskrives som "tilsmallet i bløde kurver", hvad jeg jo egentlig ret beset ikke synes, er nogen rammende beskrivelse af snuden på mit foto (jeg vil snarere sige, at snuden er fortykket på midten!). Men idet jeg syntes, at snudens kurver var meget tydelige på især det første foto i tråden, regnede jeg med, at bestemmelsen måtte være korrekt, da den blev foretaget af en autoritet indenfor området. Og da dyret var meget let at genkende med den særprægede snudeform, har jeg sidenhen lystigt kørt videre ud ad tangenten uden at spørge igen.

Rene tilfældigheder har imidlertid nu ført til, at jeg må tvivle på den første Forumbestemmelse, idet det ser ud til, at det i stedet er Apion craccae, der har netop denne underlige snudefacon. Eller måske er der yderligere forvekslingsmuligheder? (Jeg håber da i det mindste, at mine 6 fotograferede dyr er samme art! De har ihvertfald været at finde gentagne gange på to separate steder i haven og kun dér, så jeg antager, at det i vid udstrækning er de samme individer, jeg har mødt fra gang til gang.)

Kan nogen hjælpe med at udrede disse pinlige tråde?? :-P

Vh Elisabeth

De senest indberettede arter i Naturbasen: