Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

26. oktober 2007

Cantharellus -hvor mange arter af de gule?

Jeg undrer mig over at den gule kantarel kun angives som 1 art-cibarius

Jeg mener jeg finder tre arter i min færden i skovene.

Den føste er en tykstokket og blegere udgave. Den kan blive meget stor ofte 15 cm. i hatdiameter. Den vokser gerne ved foden af stendiger, langs skovstier og i lavninger, hvor der er fugtigt i gl. bøgeskove. Den dukker op som den første -som regel lige efter Sct. Hans

(har dog set den omtalt som selvstændig art i en meget gammel svensk svampebog fra 1973)

Den anden er den, der mest er beskrevet i svampebøger, hvor man bla. skriver at den vokser på mange forskellgie steder dog ikke hvor der er mange birk!)

Den tredie art jeg finder, er typisk i granskove -der er tørt og mange, mange nåle - og de kommer i august måned; men de bliver ikke ret store - ganske ganske små knapper, men i meget store mængder. Jeg mener årsagen kan være at der har færdets heste eller at der under mængden findes noget formuldet

fugtigt blødt materiale

Har jeg ret, er der flere arter blandt den gule kantarel?


De senest indberettede arter i Naturbasen: