Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

11. oktober 2015

Humaniora - videnskab eller varm luft

Kåre Fog har netop udgivet en stor bog med denne titel. Den kritiserer de humanistiske videnskabers tilgang til faglighed sammenlignet med naturvidenskabens og de naturvidenskabelige fags, herunder ikke mindst biologis.

Nu er betegnelsen for dette forum jo natur- og miljøpolitik. Kåre bog beskriver grundigt og provokerende, men også yderst dokumenteret og sagligt en række aspekter omkring vidensforståelse, der har ekstrem stor betydning for natur- og miljøpoltik. Men der går langt videre både i bredden og dybden.

Jeg har læst bogen, og vil på det stærkeste anbefale jer andre også at gøre det. Vi kan få en masse konstruktive debatten omkring netop natur- og miljøpolitik og formidling af natur- og miljøviden ud af det.

Jeg har gjort mig en masse tanker, men har ikke tid til at skrive en egentlig anmeldelse af bogen. Det må komme senere, når jeg får mere tid til at skrive.

Men jeg vil på det stærkeste opfordre jer andre til at læse denne vægtige bog. - Den afgørende pointe: kritikken af relativismen i store dele af den humanistiske forskning kan jeg ikke være uenig i.

Dette er af afgørende betydning, når vi vil diskutere, hvordan vi kommer igennem med budskaber omkring natur- og miljø i de politiske beslutningsprocesser.

Kåre er den dygtig naturvidenskabsmand, og er bl.a. kendt for bogen om Nordens krybdyr og padder. Det er langt fra første gang, han vover sig ud i minefelter. Man han har en stor evne til at provokere konstruktivt.

I andre skulle også se at få bogen læst. :-)

De senest indberettede arter i Naturbasen: