Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

17. oktober 2015

Højtsiddende Skælhat og navne

Jeg er rimelig sikker på, at det er Højtsiddende skælhat, jeg har fundet: Gullig, skællet hat og stok, siddende i knipper i hovedhøjde på sårede, ældre bøge.

Men hvad er så den latinske betegnelse?

I ”Danmarks Svampe” hedder den Pholiota aurivellus. (God lighed med mine to fund).

Indtastes dette navn i søgefeltet ”Find en art” på F&N, er der intet respons.

Søger jeg på Højtsiddende Skælhat er der to svar: Pholiota adiposa (uden billede) og Pholiota aurivella coll. (med mange billeder).

I Mycokey kan jeg finde P. adiposa (med billede), men hverken P. aurivellus eller P. aurivella coll. dukker op.

Jeg antager, at i F&N-regi vil det korrekte være at kalde mine fund for Højtsiddende Skælhat coll. (P. aurivella coll.).

Men hvad er forklaringen på:

1) der er tilsyneladende to arter med samme danske navn

2) betegnelsen coll., -hvad står den for? Er det en samlebetegnelse for flere underarter?

3) divergensen mellem mellem Mycokey og F&N navnebetegnelser? Mycokey opererer kun med P. adiposa.

Billederne: Begge er fundet i små, aldrende bøgeskove med en lille km imellem. Med mild smag og behagelig, lidt syrligt duft.

Venlig hilsen

Karl Kjærgaard


Foto: Karl Kjærgaard

De senest indberettede arter i Naturbasen: