Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
24. september 2017

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Navn Forum -> Græshopper -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Poul Ulrik
Ant-loving cricket (Læst 2157 gange) Postet d. 26-10-15 kl. 06:01
Da jeg i går, 25. oktober, gik en tur ved Dybbølsbro, løftede jeg en løs flise, hvorunder der gemte sig en myrerede. Mellem myrerne og deres yngel var der en meget lille fårekylling på kun godt 3 mm, som jeg tog en del billeder af.

Det burde dreje sig om arten Myrmecophilus acervorum, som er den mest udbredte og regelmæssigt forekommende Myrmecophilidae i Europa. Jeg har ikke noget bestemmelseslitteratur ved hånden, så jeg vil gerne høre om evt. forvekslingsmuligheder, inden jeg beder om en artsoprettelse af dette fascinerende dyr.

Her er et billede af fårekyllingen (kan suppleres med flere) og et billede af en myre fra reden - muligvis Lasius niger? M. acervorum er kendt for at kunne leve sammen med mere end 20 forskellige myrearter - se linket HER

Vh Poul

Ant-loving cricket (Da jeg i går, 25. oktober, gik en tur ved Dybbølsbro, løftede jeg en løs flise, hvorunder der gemte )
Foto: Poul Ulrik
Klik på billedet for original størrelse (960 x 718)
Besvar | Kommentér

Poul Ulrik
#1 Kommentar postet d. 26-10-15 kl. 06:02. Emne: Ant-loving cricket
Her et billede af en myre fra reden (Lasisus niger?)

Ant-loving cricket (Her et billede af en myre fra reden (Lasisus niger?))
Foto: Poul Ulrik
Klik på billedet for original størrelse (960 x 718)
Besvar | Kommentér

Jan Fischer Rasmussen

Svaraktivitet:

(45)
#2 Svar postet d. 26-10-15 kl. 06:02. Emne: Ant-loving cricket
Fedt dyr

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Finn Krone
#3 Kommentar postet d. 26-10-15 kl. 06:14. Emne: Ant-loving cricket
Ja. Og godt set

Vh Finn

Besvar | Kommentér

Hjalte Kjærby
#4 Kommentar postet d. 26-10-15 kl. 09:18. Emne: Ant-loving cricket
Stort tillykke med fundet Det er faktisk en art, jeg selv har overvejet at eftersøge, men fik det aldrig gjort (dammit ). Jeg ved ikke nok om slægten til at bestemme den med sikkerhed, så vi får nok brug for hjælp udefra.

Dansk navn skal den jo også have, jeg tænker enten "Myrefårekylling" eller det lidt sjovere "Myreelsker"

Mvh. Hjalte

Besvar | Kommentér

Jan Fischer Rasmussen

Svaraktivitet:

(45)
#5 Svar postet d. 26-10-15 kl. 12:32. Emne: Ant-loving cricket
Hvordan kommer de fra myrebo til myrebo? Der står PU''s link, at de aldrig forlader myretuen, det lyder umuligt..

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Jan Fischer Rasmussen
#6 Kommentar postet d. 26-10-15 kl. 12:50. Emne: Ant-loving cricket
Myrekylling

Besvar | Kommentér

Jan Fischer Rasmussen
#7 Kommentar postet d. 26-10-15 kl. 12:50. Emne: Ant-loving cricket
Myrekylling

Besvar | Kommentér

Jan Fischer Rasmussen
#8 Kommentar postet d. 26-10-15 kl. 13:05. Emne: Ant-loving cricket
Af de 8 valide (M. zorae er degraderet synonym for M. hirticaudus) arter, der er med i FE er det tilsyneladende kun M. acervorum, der er kendt fra lande nær os, så det er jo "nok" den, men kan man være sikker uden belæg? Hvordan bestemmes de? Og netop i bymiljøer dukker der jo mærkelige ting op fra helt forkerte steder...

Besvar | Kommentér

Jan Fischer Rasmussen
#9 Kommentar postet d. 26-10-15 kl. 13:08. Emne: Ant-loving cricket
Man skal åbenbart have fat i

Stalling, T. & S. Birrer (2013): Identification of the ant-loving crickets, Myrmecophilus Berthold, 1827 (Orthoptera: Myrmecophilidae), in Central Europe and the northern Mediterranean Basin. - Articulata 28 (1/2): 1-11.

og måske også

Harz, K. (1969): Die Orthopteren Europas. Volume 1 - Holland (Springer).

Besvar | Kommentér

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondata | Translator