Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

28. oktober 2015

Hvilken bregne i haven?

Denne tråds bregne vokser i min have, hvor den såmænd er plantet af mig selv for, skal vi sige, en 20 års tid siden eller mere. Desværre kan jeg ikke huske, hvad det nærmere er for een, og jeg er ikke så stiv i botanik :-S. Dog er jeg ret overbevist om, at det er en ganske almindelig bregneart, der her er blevet solgt som staude fra en planteskole.

Nu har jeg imidlertid fornylig fundet en bladhvepselarve på bregnen og fået den bestemt til slægt - en slægt, som allesammen æder bregner i ungdomstiden ;-). Jeg er yderligere blevet stillet i udsigt, at larven MÅSKE kan komme helt til art, hvis det lykkes mig at artsbestemme foderplanten. Derfor spørger jeg her om min egen haveplante!

Jeg sender 3 billeder og håber, at de gør ID mulig. Først et oversigtsbillede; væksten er, som det vistnok hedder, "tueformet".

(fortsættes)


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: