Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

3. november 2015

Hvor mange rotter er der i Danmark? Tja,…

Det nævnes flere steder i medierne, at ingen ædruelig person kan komme med et realistisk bud på antal rotter i Danmark. Uanset dette, har journalister nævnt tallet 10 millioner stk. og uanset dette, vil jeg forsøge at komme med et kvalificeret gæt.

www.bt.dk...rotterne-stortrives-i-danmark-se-hvilke-omraader-der-er-haardest-ramt

For at vurdere en populations størrelse benytter biologer en metode, hvor man indfanger en delpopulation og mærker denne delpopulation og sættet dem ud igen. Når disse mærkede individer er spredt godt, indfanger man igen en population og ser hvilken andel de mærkede individer udgør af den nye delpopulation. Hvis denne andel er på f.eks. 2 %, skønnes hele populationen at være 50 gange større end den sidste delpopulation. En sådan metode kan næppe anvendes i forbindelse med rotter.

Det følgende, er et forsøg på at anvende en metode, der vil kunne forbedres med tiden.

Mange kommuner anvender Wisetraps til at slå rotterne ihjel nede i kloakkerne. Wisetraps kan samtidig tæller, hvor mange rottedrab, der sker. Vejen Kommune har i 2014 i alt dræbt 26,000 rotter ved hjælp af Wisetraps. Hvis vi antager, at disse 26,000 rotter er lig med den samlede bestand af rotter i kloakkerne og antager, at der anmeldes ca. 2600 rotterangreb pr. år, ja så er der en faktor 10 mellem antal rotter i kloakkerne og antal anmeldte antal rotteangreb.

Da der anmeldt ca. 175,000 rotterangreb i 2014, skønnes hele den danske bestanden at være på 1.750 millioner rotter. Rundes dette tal op til nærmeste hele million fås 2 millioner rotter.

Man kan også sætte antal dræbte rotter i forhold til befolkningstallet. Med ca. 42,662 indbyggere i Vejen Kommune, er der 0.6 rotter pr. indbygger. Med en befolkning på ca. 5.6 mio. i Danmark, bliver antal rotter på ca. 3.360 millioner stk. Rundes op til den nærmeste hele million fås 4 millioner.

Mit gæt er altså mellem 2 og 4 millioner rotter i Danmark.

Dette resultat er måske ikke korrekte, men det er bedre end de 10 millioner rotter, der har været nævnt i medierne.

Jeg har bedt Vejen Kommuner om yderligere information. Hvis jeg får denne information, kan jeg måske komme med et bedre estimat.

Er der nogen der har et bedre forslag?


De senest indberettede arter i Naturbasen: