Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

7. november 2015

Rigtig kategori ? svamp eller gylp ?

På min tur 6.nov. til lokaliteten "Fællesjord" (Holstebro KOmmune) i år traf jeg på denne surrealistiske "opstilling" på en halvvejs væltet egestamme.

Da de hvide / gennemsigtige klatter har nogle blodårelignende mønstre nær overfladen, har jeg en anelse om, at det kan være noget gylp, som en fugl ikke har kunnet beholde i sig. Af gode grunde tog jeg det ikke med mig hjem. Men svampe er virkelig en forunderligt afvekslende verden, så nu håber jeg, at ingen af læserne her også kommer til at trænge til at gylpe. Min egen svage fornemmelse er, at en ugle har taget en padde og brækket dens indvolde op. Der var ingen øvrige rester at se i omegnen.

Ude til højre ses noget svampedyrslignende, der har sat sig på den tredie klat gylp, og på den måde kan observationen måske alligevel være af interesse. Måske er det en art Physarum ?

På forhånd tak for svar, positivt eller negativt !

Hilsen, Hans


Foto: Hans Øllgaard

De senest indberettede arter i Naturbasen: