Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

13. november 2015

Hvordan stabler man selv en bioblitz på benene?

Jeg har længe læst beskrivelser og set videoer af bioblitzer, og synes konceptet er fantastisk. Desværre har jeg aldrig selv fundet mulighed for at deltage i en - ikke før sidste weekends november-storby-blitz fra Naturhistorisk Museum. Og i det tilfælde var "deltage" også et stort ord, men det lykkedes i al fald at snuse lidt til stemningen, og min ældste søn på 14, som ellers ikke er feltnørd overhovedet (han vil gud hjælpe mig være datalog), blev også grebet af skattejagtsstemningen, og var meget begejstret, da han med lidt hjælpe fik bestemt en selv-fundet skolopender til art (gul jordelsker).

Jeg underviser på læreruddannelsen, og jeg vil meget gerne give mine studerende mulighed for at opleve formidlingspotentialet i bioblitzer. De er udfordrede af den begrænsede undervisningstid i biologifaget, og få af dem opnår selv ret stor ekspertise i biologisk bestemmelse, selvom vi kommer omkring organismegrupperne. Netop derfor er "nerdsourcing" mulighederne så oplagte for dem, at stifte bekendtskab med.

Her er idéen: Vi har valgt et område nær ved Skive (N2000 udpegningen ved Ulbjerg Klint). Her er et utroligt varieret lanskab med flotte overdrev, strandnatur og våde enge - og der er ret under-rapporteret med arter derudefra.

Vi vil skaffe kontakt til nogle skoler, og låne elever til et forløb om området, der så skal kulminere i en bioblitz.

MEN - er det realistisk at køre en rent udendørs bioblitz uden laboratoriefaciliteter? Jeg tænker at vi kan stille et telt op på Naturstyrelsens arealer (efter aftale), og vi kan nok skaffe nogle stereolupper, der kan fungere uden netkabel. Vil det være nok? Og er det realistisk at skaffe bestemmelses-eksperter / entusiaster / feltnørder nok, til at hele artsbestemmelsen kan fungere? Vi har jo ingen eksperter at stille med selv.

Hvis nogen har erfaringer at dele / idéer eller generelt feedback, so bidrag endelig!!

Vi sigter efter en dato sidst i april, hvor overdrevene i øvrigt er helt lilla af nikkende bo-bjælder...

De senest indberettede arter i Naturbasen: