Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

17. november 2015

Orangemyrere - At finde orangemyrere i november og andre spørgsmål

Vi er en gruppe unge på HTX i Nykøbing. Vi har fået et projekt på vores skole hvor vi skal lave et projekt om ressourcer i fremtiden. Vi er endt op med at vælge myrer som mad, og insekter generelt. Vores umildbare opmærksomhed er faldet på arten orangemyrer (Lasius fuliginosus) da vi har hørt om at smagen skulle være god, og at Noma har serveret dem. Ideen er at vi skal fremføre, hvordan man kunne opdrætte dem til mere eller mindre masseproduktion. Derfor vil vi meget gerne have smagsprøver, vide noget om arten og om at holde myrer i en myrefarm. (Det hele haster lidt da det skal fremføres torsdag morgen 19-11)

Jeg har læst om at bygge sin egen myrefarm på antstore.net (www.antstore.net...viewtopic.php Her står der noget om rødt folie over glasset. I øvrigt hvilke mål vil i anbefale? 7*7*3 cm syntes jeg lyder meget småt. Jeg tænker umildbart noget 100*50*20 cm eller noget i den stil.

Vi er også meget interesserede i at finde dem. Men kan samtidig se at de ses sjældent i november (igen skal de fremføres 19-11).

Når nu det til et projekt om mad i fremtiden er indholdsstoffer og næringsindhold vigtigt også. Så er der nogen måde at finde ud af protein indhold og indholdet af forskellige mineraler?

Vi ser frem til svar, forhåbentlig snart :-)

De senest indberettede arter i Naturbasen: