Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

17. november 2015

Lillebitte ukendt kuglespringhale

D.13.11.2015 fandt jeg i min have i Malling denne kuglespringhale, som desværre viste sig at være afgået ved døden. Jeg antog den først for at være blevet misfarvet efter døden, idet jeg før har set, at dødt småkravl kan blive tiltagende sort i tiden efter, at døden er indtrådt. Jeg hæftede mig umiddelbart ved dens størrelse, som nok var i underkanten af 1 mm - og dét er altså SMÅT. Med det blotte øje var der kun tale om et sort "punktum", som jeg udelukkende fik øje på, fordi det lå på noget lysere træværk og dermed dannede kontrast til dette.

Da jeg gik ud fra, at såvel dyrets dybe blå-gråsorte farve som de mærkelige gullige "øjenbryn" nok var resultater af en eller anden unævnelig posthum forfaldsproces, troede jeg ikke, at det nogensinde ville kunne lade sig gøre at identificere dyret nærmere. Men idag sad jeg og kiggede på kuglespringhalebilleder i anden anledning og blev da klar over, at der faktisk findes dyr, som ligner denneher ganske meget. Min indtil videre foretrukne kandidat hedder Sminthurinus niger, og om denne læser jeg hos Jan van Duinen, at den måler "op til 1 mm". Jeg er dog også blevet forvirret af nogle oplysninger om, at et 4. antennesegment (det yderste) underopdelt i mange små"led" skulle tale imod, at der var tale om slægten Sminthurinus.

Jeg vil gerne vise 4 billeder af afdøde. Først en præsentation af dyret, taget med blitz.

(fortsættes)


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: