Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

30. november 2015

Hvid due i stormen Gorm

Lige som stormen rasede i går, omkring kl. 9, sad der pludseligt en hvid due foran terrassedøren.

Jeg samlede straks fuglen op og tog den indendørs - Den var i fin stand, men gennemvåd og meget træt.

I dag, et lille døgn senere, er den helt frisk. Har spist en masse korn, havregryn og vildtfugleblanding. Flyver rundt på badeværelset, og har med fine klatter vist, at den har siddet på samtlige flader.

Den har en ring på hvert ben - En gul og en blå. Kan ikke se nogen skrift på ringene.

Min teori er, at den kommer fra England, og er blæst helt ud af kurs på forkant af stormen. Hvad siger i fuglekloge?

Nu hvor jeg kan se at den hverken har brækket vinger eller andet og den spiser godt, så vil jeg gerne lukke den ud. Tror i, at den har en rimelig chance, hvis jeg slipper den i haven i morgen tidligt?

(Bor lidt uden for Skanderborg)


Foto: Allan Mathiasen

De senest indberettede arter i Naturbasen: