Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

31. december 2015

Salamanderfældelicens???

Ad omveje stødte jeg på denne side www.nhbs.com...newt-bottle-trap , hvor man kan købe 2 liters plastikflasker til fælder i vand.

Sådan et par stykker har jeg selv liggende (hjemmelavede), og har anvendt dem til at fange især vandkalve.

På nævnte side kaldes de ''Newt Bottle Trap'' (''salamander flaske fælde''), og angives at anvendes til fangst af salamandere og salamanderlarver.

Og så står der: NB - Newt trapping is a licensed activity in Europe and must only be undertaken by licensed individuals.

Jeg er godt klar over, at salamandere er fredede - men er det virkelig ulovligt at anvende den slags fælder uden licens, hvis man risikerer at fange salamandere???

Jeg vil nok fortsat bruge fælderne af og til, og tvivler meget på nogle finder på at anmelde mig - men måske skal man kigge sig lidt mere over skulderen fremover... ;-)

De senest indberettede arter i Naturbasen: