Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

3. januar 2016

Springhalen Lepidocyrtus lignorum?

D.2.1.2016 var jeg ude og rode i nedfaldne blade o.lign. i skovbunden på vor sommerhusmatrikel i Virksund. Jeg fandt bl.a. to ens udseende, ganske små (~1.5 mm) springhaler, som jeg opfatter som værende af slægten Lepidocyrtus. Den slægt har jeg før haft bøvl med, selv om den (ihvertfald her på F&N) kun omfatter fire danske arter. Efter nævnte bøvl havde jeg på forhånd opgivet at få noget medlem af slægten bestemt helt til art og blev derfor dennegang ret overrasket, da jeg senere så mine egne fotos af dyrene. Det forekommer mig nemlig, at man på flere af billederne tydeligt kan se, at dyrene har glitrende skæl på 1. og 2. antenneled, samt på ydersiden af benene. (Jeg må simpelthen bare have været utroligt heldig med lysindfaldsvinkelen, da jeg tog mine billeder.)

Kun 2 af de ovenfor omtalte danske arter skal have skæl på disse steder: den "lyse" art Lepidocyrtus lignorum, og den "mørke" art Lepidocyrtus violaceus. Jeg har kigget på de fotos af L. violaceus, jeg nu har kunnet finde på Nettet, og har ikke kunnet finde nogen, der umiddelbart ligner mine dyr (violaceus ser VIRKELIG ud til at være en meget mørkviolet art!). Derfor er jeg nu kun et mulehår fra at indtaste denne tråds dyr som L. lignorum.

Men man må jo hellere være forsigtig og søge uafhængig bekræftelse først, så jeg vil vise 2 billeder. På det første mener jeg at se glitrende skælklædning på især venstre antennes 1. og 2. led, samt på især højre bagbens yderside.

(fortsættes)


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: