Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

4. januar 2016

Er det Pogonognathellus flavescens?

Denne ca. 3 mm lange springhale fandt jeg d.31.12.2015 i Virksund, i nedfaldent løv i skovbunden. Den lignede de Tomocerus''er, jeg finder i stort antal hjemme i min have, men disse har dog i mine øjne aldrig haft den lyse sølvgrå farve, som dyret her helt konsekvent frembød, uanset lysets indfaldsvinkel. Meget nærved det sted, hvor jeg fandt denne tråds dyr, har jeg tidligere fundet Spiral-langhornsspringhale (Pogonognathellus longicornis). Men dyret her har ikke antenner, der er længere end kroppen. Imidlertid kan kræet godt finde på at bøje antennespidsen på en måde, som jeg aldrig har set det gjort af "mine" hjemlige Tomocerus''er.

Jeg mistænker kort sagt dyret her for at være Pogonognathellus flavescens, som jeg ikke har mødt før (ikke bevidst ihvertfald ;-)). Men jeg ved ikke, hvor pålidelige de kendetegn er, som jeg her har benyttet mig af (antennelængde i forhold til kroppen, lysegråt farvede skæl på kroppen, evne/tilbøjelighed til at "krølle" antennespidser), så det ville være skønt, hvis nogen kunne hjælpe med be-eller afkræftelse af min mistanke.

Der kommer 4 billeder ialt. (Lidt flere haves på lager.)

(fortsættes)


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: