Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

16. januar 2016

2 møgkærer fra Bimosen

Kan disse to møgkærer komme nærmere noget? Alle 5 arter som er registreret fra DK kan findes afbilledet www.colpolon.biol.uni.wroc.pl/sphaeridium

Nøglen til 3 af disse arter findes i DF bind 36 (vandkærer). Jeg mangler dog en nøgle som også indeholder S. marginatum og S. substriatum. Hvor kan jeg finde disse?

Så vidt jeg kan finde ud af indtil videre, så udelukker den mørke dækvingesøm, som skærer igennem de lyse felter bagerst på dækvingerne, S. bipustulatum! Det samme gør størrlesen på 5-6 mm. Tilbage står jeg i DF med S. lunatum og S. scarabaeoides. Jeg synes den tydeligt røde plet peger i retning af S. scarabaeoides, men billederne er for dårlige til at jeg kan se nogen lys forrand på pronotum.

Kan S. marginatum udelukkes på baggrund af de meget lyse ben, som denne art bør have? Mine individer har klart mere rødbrune ben. Ifølge Colpolon deler S. substriatum i øvrigt S. lunatums træk med at de bagerste lyse felter ikke bevæger sig op langs dækvingernes siderand. Det er et træk som adskiller S. lunatum fra S. scarabaeoides ifølge DF.

= S. scarabaeoides?

Mvh Brian


Foto: Brian Willum Petersen

De senest indberettede arter i Naturbasen: