Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

31. januar 2016

Stær opførsel

Kære fugle entusiaster

I sommeren var jeg vidne til en utrolig begivenhed. Jeg sat ved terrassen og iagttagede en vipstjært som fodrede sine unger som var næsten flyvefærdige. Reden var halv gemt under en presenning som dækkede en brændestabel. Det kom en stær som fløj ind i reden. Vipstjærten fløj vildt omkring og jeg jagede stæren væk. Det skete ikke mere den dag. Næste morgen var stæren der igen og til min stor undren, begyndte den at fodre ungerne. Vipstjærten var hel rolig. Jeg erstattede kikkerten med kameraen for at filme deres opførsel, men kunne ikke zoome så tæt ind. Kom jeg nærmere fløj fuglene væk. Det var ikke andet end at nyde det som det var. Ungerne havde to mødre. Næste dag var ungerne fløjet væk. Er det nogle som har oplevet noget lignende? Jeg fik at vide at stæren var nok barneløs og trangen til opfostring for stor for den.

De senest indberettede arter i Naturbasen: