Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

1. februar 2016

Jovist, har Storken været i Øksedal.........

Salig Ella, nabokonen - født herude omkring 1909 ringede til os den 13.-5. 1991, så´n lige over middagstide synes jeg at kunne erindre...

"Storken render rundt bag ved træerne på vor eng. Jeg kan se den fra vinduet. Skynd jer derover" lød det i røret -

sagt på den dialekt vi aalborgensere efter næsten tyve år herude havde fået lært :

Eks.: "fælfæ´r = følfod /grabownwer = Grå Bynke...osv osv..

Vi var selv i telefonen ikke i tvivl om " æ stå´k "!

-så vi smed alt, hvad vi havde i hænderne og løb de ca 100 meter ned i bunden af plænen og om bag sitkahegnet, og JOW......: :-)

Der spankulerede Stork Langeben nok så smukt.

Det var et dejligt syn -men i de tider, hvor et fotoapparat

ikke lige lå "klart" til den slags lejligheder...så derfor kun et notat -

i Europas Fugle , som jeg håber vil være dokumentation nok til at obse Storken fra Øksedal.

(I Ellas barn-og ungdom var Storken ikke et særsyn herude. Hun og vi var bekendt med den dejlige fugl -forveksling med evt. Hejre tages der fnysende afstand fra..... ;-)

Det er ganske vist !!)

Vil de fugleansvarlige godkende en obs på dette grundlag ?

Øster Viderupkærvej var adressen dengang for Øksedal

-så tak fra herfra

:-) Per

--------

PS: Thorsten, Vardeungen var begyndt at brænde lidt tobak af i smug dengang, så han blev her og fik IKKE set Storken

-det græmmer han sig over i dag !!!


Foto: Per Taudal Poulsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: