Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

4. februar 2016

Gedeskæg og AFD

Hartvig (2015): Atlas Flora Danica medtager følgende gedeskægtaxa:

Havrerod (Tragopogon porrifolius)

Stor Gedeskæg (Tragopogon dubius)

Småkronet Eng-Gedeskæg (Tragopogon pratensis ssp. minor)

Storkronet Eng-Gedeskæg (Tragopogon pratensis ssp. pratensis)

(Tragopogon pratensis ssp. orientalis)

--

Da jeg tjekker fund af

Stor Gedeskæg (Tragopogon dubius) på F&N ser jeg denne: www.fugleognatur.dk/gallery...

Nu kender jeg ikke denne art fra felten, men når jeg sammenligner den afbildede plante på F&N med Rothmalers bestemmelsesnøgle, så synes jeg ikke, at F&N-observationen ligner Stor Gedeskæg.

Er der nogen med kendskab til denne art, som har en kommentar til dette?

--

Da jeg tjekker fund af den mig ubekendte Tragopogon pratensis ssp. orientalis, så ser jeg til min overraskelse, at jeg selv har indobset den på F&N (se vedhæftede klip)!?!

Efter at have sundet mig over overraskelsen, ser jeg, at man på F&N kalder Tragopogon pratensis ssp. orientalis for Storkronet gedeskæg. Det er rigtig skidt, da Storkronet Gedeskæg for mig (og AFD!) er: Tragopogon pratensis ssp. pratensis,

Jeg har nu rettet min fejlagtige F&N-indobsning og vil foreslå, at F&N følger AFDs danske navngivning af gedeskæggene.

Hilsen

John





Foto: Klip af min F&N-indobsning

De senest indberettede arter i Naturbasen: