Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

4. februar 2016

Tripleurospermum og AFD

I 1970-80erne, da jeg boede på Halsskov, stødte jeg ofte på kamiller ved storebæltskysten. De rene strandkamiller var ikke svære at adskille fra de rene lugtløse kamiller, men der var en del, som jeg endte med ikke at finde ud af og bare trak på skulderen af. Det med de brodspidsede eller ikke-brodspidsede bladafsnit som adskillelseskarakter (i Feltfloraen) virkede ikke altid lige godt i felten.

- -

Nu ser jeg, at Hartvig (2015): Atlas Flora Danica medtager følgende Tripleurospermum-taxa:

Lugtløs Kamille (Tripleurospermum inodorum)

Krusbladet Strand-Kamille (Tripleurospermum maritimum ssp. maritimum)

Alm. Strand-Kamille (Tripleurospermum maritimum ssp. maritimum var. salinum)

Storblomstret Strand-Kamille (Tripleurospermum maritimum cf. ssp. subpolare var. boreale

- -

Det ser spændende ud, men AFD har ikke medtaget krydsninger mellem disse. Hmm … …

I mit arsenal af botanisk litteratur kan jeg ikke finde en bestemmelsesnøgle, som medtager de ovennævnte fire taxa. Er der nogen som kan hjælpe mig med nogle gode og krystalklare karaktertræk, hvor på man kan kende de fire taxa fra hinanden?

Hilsen

John


De senest indberettede arter i Naturbasen: