Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

20. november 2007

Husskadens morgensang

Omkring ved otte-tiden i morges, da jeg kom hjem efter at have fulgt min yngste søn i skole, og var ved at stille min cykel i gården bag ved det hus, hvor vi bor i København, hørte jeg pludselig en meget mærkelig fuglesang. Den var ganske stille og dæmpet, og det lød nærmest som en solsort hvor der var skruet ned for volumenknappen. Højttalerne var heller ikke helt god, for det skrattede en lille smule af og til, men ellers var det meget stille, dæmpet og smukt.

Jeg stod længe og stirrede i halvmørket for at finde den ansvarlige fugl, men alt hvad jeg kunne se var en husskade, der sad i et træ et par meter væk.

Det var først efter flere minutters morgensang, at det gik op for mig, at det var husskaden, der sang!

Det har jeg da godt nok aldrig hørt før, og jeg har ellers engang haft en tam skade.

Lars Thomas


De senest indberettede arter i Naturbasen: