Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

15. februar 2016

Siv, Star og AFD

Det har været en ren fornøjelse at kunne kombinere læsningen af P. Hartvig (2015): Atlas Flora Danica med J.C. Schou et al. (2010): Danmarks siv og frytler samt J.C. Schou (1993): De Danske Halvgræsser.

Flere gange har jeg lige måttet læse over en gammel sjældenhed endnu engang for at få genopfrisket dens kendetegn.

Følgende arter billegooglede jeg til mit interne billedbibliotek af arter, der skal holdes særligt udkig efter i fremtiden på steder, jeg har i tankerne:

Sværd-Siv

Stribet Siv

Småblomstret Siv

Fladaks-Star

Bævre-Star

Kølle-Star

Russisk Star


Så konklusionen her er bare den ganske enkle: superflot arbejde og præsentation af AFD og alle projektets observatører.

--

Nu glæder jeg mig til at dykke ned i græsserne med J.S. Schou et al. (2009): Danmarks græsser på siden. Første græsart hos AFD har kun et latinsk navn, men hos Schou har den også et dansk navn. Manglende koordinering, tilfældighed eller hvad? Vi får se.

Hilsen

John

--

PS: Af en eller anden grund er det først nu rigtigt gået op for mig, at Jens ikke bare genoptrykte halvgræsbogen nogle år senere, men faktisk gennemskrev en helt ny udgave. Den er så udsolgt fra forlaget. (Arghhh, hvor dum kan jeg være!?!)


De senest indberettede arter i Naturbasen: