Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

9. september 2005

Surbundsplanter i ekstremrigkær

På en opgave omkring vindelsnegleeftersøgning i Århus Amt var vi rundt til flere kalkkær (ekstremrigkær).

Det var ejendommeligt at opleve, hvordan planter man normalt betragter som surbundsarter kunne finde på at optræde i kalkkæret.

At Djævelsbid og Blåtop gror både i kalkkær og fattigkær er jeg vant til. Men at f.eks. Katteskæg, Hedelyng og Klokkelyng også kan stå i kalkkæret er en mærkelig oplevelse.

Et sted voksede inden for samme m2 Porse, Klokkelyng, Hedelyng, Butblomstret Siv, Leverurt, BLåtop og Sump-Hullæbe foruden forskellige tørvemosser (Sphagnum palustre, S. fimbriatum, S. teres cfr., og et par stykker til) og desuden en meget sjælden en, jeg har lovet ikke at nævne ved navn.

Flere steder bemærkede jeg, at Katteskæg - normalt regnet for en udpræget surbundsplante - optrådte i kalkkær, også på tuerne i dem med vældkarakter.

Kender andre til eksempler på en sådan sammenrodning af vegetationstyper arter, som ikke "burde" vokse sammen. Det må kunne give tilhængere naturdiagnosticering v. hj. a. plantesamfund nervesammenbrud ;-)

Jo det er sandelig spændende at komme til Jylland (y) ;-)

De senest indberettede arter i Naturbasen: