Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

20. februar 2016

Hvilken vadefugl?

Billedet er fra Indus-flodens bred nær Leh (Ladakh) November 2015. Utvivlsomt en Sibirisk trækker på vej til overvintring i det nordøstlige Indien (Vestbengalen Odisha etc.). De kommer den vej oer Karaokaram bjegkæden, raster ved Indus og/eller saltsøerne Tsosomiri og Tsokar i Ladakh og fortsætter sydøstover gennem Spiti Valley langs grænsen til det sydvestlige Tibet. Det er den mindst krævende rute for fugle some vil krydse Himalaya ogsom allerede må være godt udmattede efter at ahve krydset Karaokaram som er næsten så høje some Himalay - den kendte "K2" top soem er verdens næsthøjeste punkt ligger der på grænsen mellem Gilgit/Pakistan og Hindukush/Afghanistan.

Årstiden tilsiger at fuglen ikke er i yngledragt.

Fuglen er uden tvivl en "klire" - så meget kan jeg dog se. Grønne ben betyder - hvis vi holder os hjemlige arter og så vidt jeg ved - hvidklire, mudderklire eller svaleklire. Mit indtryk af fuglens størrelse udelukker de to sidste (dog kan størrelsesbedømmelsen godt snyde når man betragter verden gennen 600 mm objektiv!) og det sorte bryst udlukker i min forståele hvidklire. Det svagt nedadkrummede næb passer heller ikke på nogle af disse, synes jeg. Også er der den spalteformede iris.

Det kan måske være en østlig race/underart af en af de 3 nævnte. Eller en helt anden art som lever i Sibirien og/eller ved Beringstrædet.

Nogen bud?


Foto: Peter Laursen

De senest indberettede arter i Naturbasen: