Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

28. februar 2016

Cryptophagus uncinatus?

Hermed et lille hovedbrud, hvis der er andre der også sidder og bander over den virtuelle DF er gået ned igen.

Denne Cryptophagus på små 3 mm (2,8-2,9 mm) er fundet i halm på en græsmark ved Trørød 27/2.

Det er ikke en jeg har set før og vist ikke een, der er obs af på fnat.

Her: www.coleo-net.de...cryptophagus

kan man læse følgende:

Halsschildvorderwinkelverdickung etwas hakenförmig mit ziemlich stark aufgebogener Stirnfläche und bei schräger Ansicht hinten meist deutlich spitzig zulaufend [Abb.124]. Rotbraun oder braun, wenig glänzend. Lateralzahn kräftig, Halsschildseitenrand nach vorn etwas konkav, nach hinten fast geradlinig verengt, am Lateralzahn gewinkelt [Abb.125]. Halsschild kräftig und sehr dicht, Flügeldecken viel feiner punktiert, kräftig und halb aufstehend behaart, Flügeldeckenbehaarung seitlich lang abstehend. Noch robuster gebaut als pallidus; der Halsschild noch stärker

quer und die Flügeldecken relativ kurz und breit [Abb.126]. 2,2-2,9 mm.

Desværre havde jeg fransk og spansk i stedet for tysk, men jeg mener at kunne uddrage så meget, at den opadvendte skæringsflade på pronotums forhjørner og det bagtil udtrukne pronotum (a la pterostichus) er gode kendetegn. Den lignende pallidus skulle ikke komme op i den størrelsesorden.

Men må man mon bestemme sådan et dyr uden at have det under kniv og lup (for så ryger den i fryseren)?

mvh Morten



Foto: Morten Kofoed-Hansen

De senest indberettede arter i Naturbasen: