Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

21. marts 2016

Naturformidling

Hej alle brugere på fugleognatur.

Jeg har nu været en del af dette fantastiske forum et års tid, og bliver altid positivt stemt over at Danmark kan præstere så mange kompetente naturintresserede mennesker.

De sidste par år har jeg selv brugt flittigt på at øge min viden inden for alt der rører sig i den danske natur, og glæden ved at kunne identificere derude i felten er ubeskrivelig.

Som 24-årig vil jeg stadig betegne sig selv som ung, og det er nu også denne berømte "ungdommens manglende tålmodighed" jeg af og til kan blive ramt af. Der er ganske enkelt så meget spændende derude, at man som isoleret naturnørd, godt kan længes efter ligesindende der har lyst til at øse ud af deres viden.

Som medlem af DN bliver der selvfølgelig arrangeret ture, men synes alligevel der er langt imellem dem.

Derfor ville jeg høre om det kunne tænkes man kunne udvikle den slags herinde, på et eller andet niveau?

Altså nogle initiativer til ture for alle interesserede (også os der ikke har den store indsigt endnu, men hungrer efter den)

Det er måske selv samme overlevering af viden der i sidste ende kan gøre udslaget, for at vi som land vælger de grønne og bæredygtige veje også i fremtiden.

Når det er sagt, er jeg færdiguddannet som skov- og naturtekniker til sommer. Evnerne derigennem ville jeg gerne, kom til udtryk i en masse praktisk naturpleje.

Det kunne jo være vi var en masse derude bag skærmene, der hver især sad med drømme om små eller større lokale naturprojekter, der bare manglede en håndfuld frivillige, for at blive ført ud i livet. Sådanne initiativer kunne jo helt sikkert også gøre en forskel, set ud fra "mange bække små" princippet.

Her må i ikke misforstå at jeg ikke underkender værdien i at observere naturen, så vi rent faktisk kan analysere naturens tilstand. Noget fugleognatur jo allerede gør til ug.

Afslutningsvis vil jeg undskylde på forhånd hvis det viser sig at forummet her har været det helt forkerte sted at skrive. Henvisning til det rigtige modtages selvfølgelig derfor med stor taknemmelighed, hvis det er tilfældet:)

De bedste hilsner fra en endnu uerfaren naturnørd:)

aske


De senest indberettede arter i Naturbasen: